Loodslab repareren: dit is de beste manier

Een loodslab is een strook look dat gebruikt wordt voor het afdichten van kieren tussen platte daken en opgaande gevels of tussen schoorstenen en daken. Daarnaast vind je ze terug rondom je dakkapel, onder nokvorsten, rondom kachelpijpen bij de stormkraag en soms bij je kozijnen.

Dankzij de loodslabben kan er geen regen of vocht binnentreden. Is het daklood echter versleten of gescheurd, dan is het zaak dit zo snel mogelijk te repareren of te vervangen. Doe je dat niet, dan is het wachten op lekkages en vochtproblemen.

Daarom leggen we in dit blogartikel precies uit hoe je te werk gaat en op welke manieren je het daklood kunt repareren.

Tip: klik hier om gelijk te lezen hoe je loodslabben het beste repareert.

Waarom het repareren van daklood zo belangrijk is

Het tijdig repareren van gescheurde of gebarsten daklood is ontzettend belangrijk. Als de loodslabben op je dak kapot of aangetast zijn kan dit namelijk lekkages veroorzaken, waardoor je te maken kunt krijgen met schimmelvorming of rotting van de dakconstructie.

Daarnaast zorgen de loodslabben voor een betere isolatie van je huis. Een loodslab zorgt er namelijk voor dat de spleet of kier goed afgedicht is. Elke scheur of barst kan voor warmteverlies zorgen, zeker als het daklood flink aangetast is of niet goed is geplaatst.

Hoe ontstaan scheuren in loodslabben?

Daklood gaat lang mee, gemiddeld 30 tot 40 jaar. Toch kunnen er na verloop van tijd scheuren, barsten of gaten in het lood ontstaan. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom dit gebeurt. We lichten ze kort toe.

1. Temperatuurschommelingen

Door temperatuurschommelingen kan daklood uitzetten en krimpen. Hierdoor kunnen loodslabben op den duur scheuren of barsten. Hoe extremer deze temperatuursschommelingen, hoe groter de kans dat dit gebeurt.

Zeker nu de zomers in Nederland steeds warmer worden zul je sneller te maken krijgen met gescheurde loodslabben.

2. Leeftijd

Na verloop van tijd wordt daklood dunner en zwakker. Hierdoor wordt het lood broos en gevoeliger voor beschadigingen en scheuren. Hoe ouder de loodslabben, hoe sneller ze scheuren. Als het daklood heel oud en aangetast is, is het soms beter om de gehele loodslabben te vervangen.

3. Daklood dat te dun is

Lood is verkrijgbaar in verschillende diktes die met een pond aangeduid worden. Is het bladlood dat is gebruikt te dun, dan is dit vanzelfsprekend gevoeliger voor scheuren. De minimale dikte voor loodslabben is 1,59 mm, oftewel 18 ponds lood.

Dunner bladlood, zoals 6 ponds, 10 ponds of 12 ponds is makkelijker te vormen en tevens goedkoper, maar niet geschikt als je een lange levensduur van het lood wilt.

4. Daklood dat te dik is

Niet alleen te dun daklood kan resulteren in scheuren, ook te dik daklood kan barstjes in het materiaal veroorzaken.

Dikker lood is stugger. Tijdens het aanbrengen van het daklood wordt het lood ingeklopt om het lood te vormen naar zijn ondergrond. Is het lood te dik, dan komt het voor dat er al meteen kleine scheurtjes in het lood worden geslagen. Het is dan een kwestie van tijd voordat deze scheurtjes groter worden.

5. Er zijn te lange stukken bladlood gebruikt

Zoals eerder benoemd kan daklood gaan werken onder invloed van temperatuurschommelingen. Door die werking is het belangrijk dat de slabben lood niet langer zijn dan 1 meter. Deze stukken overlap je met elkaar totdat je de gewenste lengte hebt bereikt.

Als er in plaats daarvan te lange stukken zijn gebruikt, dan kan het lood sneller scheuren of barsten door de zogenoemde werking.

6. Wind

Loodslabben die ontvankelijk zijn voor wind verzwakken eerder. Herhaaldelijke buigingen in lood zorgen op den duur voor scheuren, zeker als dit op dezelfde plek gebeurt. Vooral het vrijhangende deel van loodslabben (ezelsoren) worden hierdoor zwakker, deze krijgen immers meer wind te verduren. Hetzelfde geldt voor de hoeken van schoorstenen.

Ook bij de stukken waar de loodslabben elkaar overlappen krijgt het lood meer wind te verduren. Om deze reden is het belangrijk dat de overlappen met de overheersende windrichting mee wordt gedekt en dat de loodslabben aan de uiteinden dubbel worden gevouwen om verstijving van de rand te verkrijgen. Op die manier waaien de ezelsoren minder op.

Hoe repareer je loodslabben?

Kleine scheuren of barsten in een loodslab repareer je door loodstickers, afdichtband, kunsthars of voegkit op de scheur aan te brengen. Voor grote scheuren of barsten gebruik je het best een stukje lood, welke je met elastische kit vastlijmt.

  • Loodstickers of afdichtband
  • Kunsthars of acrylaathars
  • Synthetische voegkit
  • Lood

We lichten elke van de opties voor je toe en leggen je uit hoe je het beste te werk gaat.

Loodslab repareren met loodstickers of afdichtband

Een goede manier om een loodslab te repareren is met loodstickers, ook wel afdichtband genoemd. Dit reparatieband komt meestal in loodkleur en heeft een zwarte, klevende en bitumineuze onderlaag die je op de scheur aanbrengt.

Loodstickers komen in twee soorten: met bovenlaag van lood en met bovenlaag van versterkt aluminiumfolie. Beide zijn vergelijkbaar in eigenschappen en hechten even goed. Verder zijn loodstickers bestand tegen uv-straling en kan het over het algemeen goed tegen temperatuursverschillen.

Het voordeel van dit afdichtingsband is dat het goed hecht en makkelijk aan te brengen is. Onder warme omstandigheden hecht het soms echter zo goed, dat er minder ruimte is voor elasticiteit en je de loodstickers er later minder makkelijk afkrijgt, mocht dat ooit nodig zijn.

Die (te) sterke hechting is vooral het geval bij loodslabben die op het zuiden staan of veel zon krijgen. In dat geval kan een acrylaathars of kunststofhars een uitkomst bieden.

Loodslab repareren met kunsthars of acrylaathars

Loodslabben die op het zuiden staan of veel zon krijgen repareer je het beste met een kunsthars, zoals een acrylaathars. Dit is een vezelversterkte kunststof en breng je als een elastische reparatielaag in en over de scheur aan.

Dit soort reparatiemiddelen worden meestal verkocht in blik als stroperige substantie en vaak heeft het een lichte kleur, waardoor de kunststof minder warmte opneemt. Na het aanbrengen droogt de reparatielaag harder, maar toch elastisch op.

Het voordeel van een kunsthars is dat het heel elastisch is, zelfs bij extreem hoge temperaturen. Hierdoor is het niet gevoelig voor scheuren en tevens goed te gebruiken bij scheuren in loodslabben bij hoeken, rondingen of andere obstakels (denk aan schroeven of spijkers).

Houd er wel rekening mee dat kunsthars vooral geschikt is voor de wat kleinere scheuren en barstjes in daklood. Bij het aanbrengen nivelleert het materiaal zich namelijk. Breng je een dikke laag aan, dan verspreid de hars zich dus al snel over het gehele oppervlak.

Loodslab repareren met synthetische voegkit

Je kunt een loodslab eventueel repareren met een synthetische voegkit. Gebruik altijd een zuurvrije kit, want anders kan het lood worden aangetast.

Ook is het belangrijk dat je een kit gebruikt die elastisch is én blijft, zodat hij niet loskomt of beschadigt bij het uitzetten en krimpen van het lood. Een voorbeeld van een goede kit voor scheuren in daklood is de Rubson voegkit.

Het voordeel van een voegkit is dat deze, net als de loodstickers, snel en makkelijk is aan te brengen. Bovendien is hij goed bestand tegen uv-straling.

Als de loodslabben aan vervanging toe zijn, maar je hebt een lekkage, dan is een dergelijke kit ook makkelijk en snel aan te brengen totdat het daklood vervangen wordt.

Leestip: welke kit is geschikt voor het voor kitten of lijmen van daklood?

Loodslab repareren met lood

Een laatste optie om scheuren in daklood te repareren is door lood te gebruiken. Dit is de beste manier voor grote scheuren of beschadigingen. Om een loodslab met lood te repareren, gebruik je een op maat geknipt stuk lood en plak je deze met een elastische kit op de scheur of barst.

Ook kun je een stukje lood onder de scheur vastkitten, maar dit is doorgaans moeilijker. Je moet de loodslab dan namelijk omhoog trekken, waardoor je hem mogelijk verder verzwakt of beschadigd.

Voor het vastkitten van het stukje lood gebruik je het beste een elastische, zuurvrije kit, zoals een bitumenkit of kit op basis van MS polymeren. Een goed voorbeeld is de Zettex polymeer kit. Dit is een kit die na het uitharden elastisch blijft, waardoor hij minder gevoelig is voor scheuren bij het uitzetten of krimpen van het lood.

Tip: probeer het oppervlak zo glad mogelijk te maken voordat je het stukje lood aanbrengt.

Hoe voorkom je scheuren of barsten in loodslabben?

Daklood kan onder invloed van regen of sneeuw oxideren. Hierdoor ontstaat er een witachtige poederlaag die kan uitspoelen en het dak kan bevuilen. Ook wordt het daklood gevoeliger voor scheuren.

Om scheuren of barstjes in loodslabben te voorkomen is het dus belangrijk om ze goed te onderhouden. Dit doe je door je door het lood te behandelen met patineerolie. De olie sluit het oppervlak af tegen vocht, zodat het bladlood minder snel oxideert en er dus minder snel scheuren, barsten of beschadigingen ontstaan.

Door het lood te behandelen met patineerolie voorkom je tevens lelijke witte strepen of vlekken op het dak, tegels of metselwerk. Een ander voordeel van behandeling met patineerolie is dat het daklood een egale, loodgrijze kleur krijgt en mooi gaat glanzen.

Patineerolie breng je aan met een zachte absorberende doek. Zo wrijf je het in tot het hele oppervlak voorzien is met een laagje olie. Het mag nooit met draaiende handbewegingen worden aangebracht, want dit blijft zichtbaar op het lood.

Daklood repareren of toch vervangen?

Wellicht vraag je je af of het beter is om de gescheurde loodslabben te repareren of toch maar te vervangen. Dit hangt af van de staat van het daklood.

Is het daklood slechts op enkele plekken gescheurd of gebarsten, maar verkeert het lood verder in goede staat, dan volstaat een reparatie. Zijn de loodslabben echter over de gehele linie beschadigd of versleten, dan is het beter om ze helemaal te vervangen.

Een dakdekker zal natuurlijk al gauw zeggen dat de hele boel vervangen moet worden. Soms is dit zeker het geval, maar er zijn ook gevallen waarbij het daklood nog prima een aantal jaren mee kan met een simpele reparatie.


Veelgestelde vragen

Hoe repareer je kleine scheurtjes in daklood?

Kleine scheurtjes, barstjes of gaatjes in daklood repareer je het beste met loodstickers of afdichtband. Dit breng je snel en makkelijk aan en het maakt je dak weer waterdicht. Voor scheurtjes die veel aan zon worden blootgesteld of op het zuiden staan is een kunsthars de beste optie. Dit is zeer goed bestand tegen uv-straling en blijft zelfs onder hoge temperaturen elastisch, waardoor nieuwe scheurvorming wordt voorkomen.

Kun je nieuwe loodslabben over oude loodslabben plakken?

Het is niet verstandig om nieuwe loodslabben over oude loodslabben te plakken. Hierdoor kan op den duur loslating tussen de twee lagen ontstaan en zullen er sneller lekkages ontstaan. Verwijder daarom eerst het oude daklood voordat je nieuw daklood aanbrengt.

Wil je alleen een scheur of barst in het lood repareren, dan kun je hiervoor eventueel wel een stukje nieuw daklood gebruiken.

Kun je daklood kitten?

Je kunt scheuren in lood kitten, maar gebruik hier altijd een zuurvrije kit voor. Een kit die zuur bevat vreet het lood namelijk aan. Verder is het belangrijk dat de kit elastisch is en blijft, zodat deze niet beschadigt of losgaat bij het uitzetten en krimpen van het lood. Een goede optie voor het kitten van lood is bijvoorbeeld een bitumenkit of kit op basis van polymeren.

Wat kost het om loodslabben te repareren?

Als je een loodslab zelf repareert, ben je vaak niet meer dan een paar tientjes kwijt. Laat je het daklood door een dakdekker repareren, reken dan op hogere kosten. Vaak wordt er door een dakdekker gekozen voor gehele vervanging, en dit kan al snel oplopen tot enkele honderden euro’s per meter daklood.

Kun je bladlood lijmen?

Bladlood of daklood is goed te lijmen met een lijmkit. Gebruik altijd een zuurvrije en elastische lijmkit. Zorg er tevens voor dat de kit kan hechten op een licht vettige en vochtige ondergrond en dat hij geschikt is voor metalen. Kies bij voorkeur voor lijmkit op basis van bitumen of MS polymeren.

Deel je liefde